OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

söndag 23 januari 2011

Mössmönster

Som ni vet så tog det ju ett bra tag innan jag fick till en BRA mössa. När vinterkylan kom och sonen behövde en tjockare mössa, så sydde jag en mössa i stjärnvelour från Jny med vit mikrofleece från SoS som foder. Tänkte att jag kunde använda samma mönster som förra mössan, trots att jag nu skulle använda mig av fleece, för mönstret var ju faktiskt lite lite stort. Men, resultatet blev en vintermössa som var något trång, men efter lite dragande så funkar den ;-).
















Jaha tänkte jag, jag behöver både justera mönstret så att det sitter perfekt samt få till storleken under och över så jag kan använda olika material. Ja då kan jag väl lika gärna göra ALLA mösstorlekar jag kan komma att behöva mig av... (ja ibland tänker jag liiite för ambitiöst). Sagt och gjort, efter mycket funderande, så satte jag mig ner med fyra olika böcker och tre olika tidningar, mitt gamla mössmönster (dvs det som ursprungligen kommer från Kokalals beskrivning) och mitt uppgraderade mössmönster, mönstret till prematurmössan jag gjorde för nån månad sen och herrjulklappsmössans mönster - dvs det var proppfullt på sybordet! Men jag har nu fått till mössmönster från prematurbebis och upptill vuxen. NÖJD!! Känns så bra när man väl får till något man gått och grunnat på.















Sydde sen en mössa till sonen från det nya mönstret och storlekstabellen och den blev jättebra! Sydd i stjärnjersey från Jny. Lyckades dock inte få till en livebild (A hade bara tid för en snabb provning sen var han tvungen att återgå till att läsa Alfons Åberg för Puh och Nasse) så det får komma senare.
















Ska sy fler av storlekarna. Min mamma är utlovad en mössa, så så fort jag har hennes huvudmått så blir det ytterliggare en mössa i en av vuxenstorlekarna(har ju flera på mitt mönster), så får vi se hur den funkar.

5 kommentarer:

  1. snygga mössor, gillar verkligen formen, mina blir så toppiga :)

    SvaraRadera
  2. Jättesnygg mössmodell! Å vad duktig du är som fått till så många storlekar.

    SvaraRadera
  3. Snyggt jobbat! Nu kan du verkligen producera mössor till alla :)

    SvaraRadera
  4. Superfina mössor, du är duktig !
    Jag lär behöva lite prematur mönster i både mössa, tröjor och byxor. Lite hysch pysch än så länge. Men till sommaren om allt går bra kommer det trillingar :)
    Mina barns kusin första graviditet. Men det är hemligt. Yppade mig bara, för du kanske vet var jag kan få tag i lite prematur mönster?
    Kramiss

    SvaraRadera
  5. Duktigt jobbat!
    Kan vara lite svårt med storlekar ibland tycker jag.. Fin ser den ut också!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...