OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

tisdag 12 juli 2011

Bröllopskläder del 2 och Tisdagstips

Efter nästan en vecka utan tillgång till symaskiner eller dator, då vi renoverar här hemma, så är det inte utan att jag känner lite abstinens...
Men nu kommer jag åt allting, (för tillfället i varje fall) och kan blogga om del två av bröllopskläderna.
Nästa outfit är sonens. Vid ett avslappnat bröllop vid stranden, kändes det som min treåringe kille definitivt kunde ha på sig ett färgglatt och busigt set. Setet bestod av en skjortblus som har sitt mönsterursprung i Gynther. Ritade först ett mönster där jag anpassade i princip alla mått, sedan sydde jag en skjortblus i vanlig lakansväv och därefter blev det ett antal justeringar och sen vågade jag sy i det härliga pirattyget i vanlig bomullsväv. Tills nästa gång blir det dock några få nya justeringar.

Framifrån resp bakifrån.


Kantade med solgult snedband, matchade inte perfekt men blev himla härligt till ändå. Sprund framtill med knytband.



Såå himla härligt tyg!



Sydde shorts till i ett härligt tunnt prasslande fintyg, perfekt shortstyg, som från början var ett par byxor som min pappa nästan aldrig använt. Fickor både fram och bak, samt besparing bak och mudd i midjan. Mönstret är ursprungligen från Sömnadsmagasinet men jag har fått ändra de flesta linjerna på mönstret eftersom jag har en smalis till pojke och dessutom gjorde jag en mellanstorlek i längd (som alltså inte fanns på mönstret i tidningen). Och sen gillade jag inte deras fickor eller midja så det ändrades med, så tja det blev nåt helt annorlunda till slut.

(På bilden har tyvärr inte textillimmet på bakfickorna hunnit torka, det är det som syns som skuggor om nån undrar. Men mer om det senare i inlägget)


Till outfiten sydde jag även en keps till sonen. Inte en sån där hård och kraftig man köper i affären utan denna är riktigt mjuk och sval att ha på sig. A blev störtförtjust i den och har förutom att ha på sig den under nästan hela bröllopet (ja, även under middagen...) använt den varje dag nu sedan dess. Ett riktigt bra betyg får väl sägas!



Bjuder på några livebilder från bröllopet på A i sina kläder och min mamma i sina kläder från förra inlägget:


Egentligen skulle det ha kommit en del tre sen... Om mina kläder. Men vet ni vad, jag hade ritat mönstret klart - en lång halterneckklänning med vidd nertill - men sen råkade jag springa på en helt underbar klänning i en affär och kände att den måste jag ha! Så det bidde det och halterneckklänningen får jag fortsätta att sy upp, men till ett annat tillfälle då...


Och så tisdagstipset då.

Ovan skrev jag om textillim och det är vad jag vill tipsa om idag. Jag har både spraylim och fast lim och jag gillar dem jättemycket. Perfekt till namnlapparna, utanpåfickor som tenderar att glida iväg under sömnaden, små detaljer som lätt flyttar på sig när man ska sy eller ens hunnit börja sy, etc etc Finns verkligen jättemånga stunder då textillim är en riktig hjälp. Kan jag verkligen rekommendera!

Blev ett låångt inlägg, hoppas några av er orkade läsa ända hit. Nu fortsätter renoveringen och då också lite nyttosömnad, men en hel del presenter ska också hinnas sys denna veckan.

6 kommentarer:

  1. Hej vad roligt att du är tillbaka. Jag hoppas att renoveringen har gatt bra! Jättefina kläder! Jag bara älskar kepsen. Har du ett tips till ett mönster? Eller har du ritat själv?
    Ha det sa bra!
    Kram Martina

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt, älskar kepsen :) Är det ditt eget mönster?

    SvaraRadera
  3. Va bra att mina gamla byxor kom till användning ... Passar bra på A!
    Morfar

    SvaraRadera
  4. Vid Haväng gick A och jag omkring och njöt av den underbara naturen, naturligtvis kompletterad med några farliga spöken! Vilka fantastiska kreationer du har skapat till oss båda. Vi var jättestolta! Oh Yeah Baby vad du kan!

    Mamma

    SvaraRadera
  5. Åh, så snygga plagg! Kul att det passade med härligt färgglada kläder på bröllopet!

    SvaraRadera
  6. Tuff keps! Fina kläder du gjort!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...